Iš kur gauti vitaminų B, D ir E?

Prieš pradėdami kalbėti apie tai, iš kur gauti šių būtinų organizmui vitaminų, prisiminkime biologijos kursą ir pasikartokime pagrindines žinias apie vitaminus. Vitaminai yra specifiniai junginiai, tiesiogiai dalyvaujantys kūno medžiagų apykaitos procesuose. Šios medžiagos gaunamos daugiausiai iš atitinkamų maisto produktų, apie kuriuos dar kalbėsime, arba vartojant specialius papildus, į kurių sudėtį įeina tuo metu mums būtini vitaminai. Šios medžiagos veikia kaip organizmo cheminėse reakcijose dalyvaujančių katalizatorių sudedamoji dalis.

Bet ką tai reiškia? Viskas yra labai paprasta! Bet kokia žmogaus kūne vykstanti reakcija – nuo virškinimo procesų iki nervų impulsų perdavimo neuronams – pasireiškia veikiant specialiems baltyminės struktūros fermentams. O vitaminai yra sudedamoji baltymų fermentų dalis. Todėl, akivaizdu, kad be jų jokia kūno cheminė reakcija negali vykti kokybiškai ir produktyviai. Tad, iš kur gauti tokių svarbių mūsų organizmui B, D ir E vitaminų? Pradėkime nuo vitamino B.

Iš kur gauti vitamino B

B grupės vitaminai yra vandenyje tirpių junginių grupė, dalyvaujanti organizme vykstančiuose medžiagų apykaitos procesuose. Šie vitaminai skatina energijos įsisavinimą iš įvairių maistinių medžiagų. Šios grupės vitaminų preparatai yra plačiai naudojami nervų sistemos ligoms gydyti. Tad, pakalbėkime apie tai, iš kur gauti šios itin svarbios vitaminų grupės vitaminų.

Vitamino B1 turtingi šie maisto produktai: visi ankštiniai augalai, kiauliena, lazdyno riešutai. Be to, vertingas šio vitamino šaltinis yra sausos alaus mielės. Vitamino B2 šaltiniai: vištienos kepenėlės, įvairūs pieno produktai. Vitamino B3 yra šiuose produktuose: visose žaliosiose daržovėse, vištienoje, riešutuose ir mėsos subproduktuose. Vitaminas B5 – vienas iš labiausiai paplitusių vitaminų, nes jis randamas daugelyje augalinės ir gyvūninės kilmės produktų. Ir ypač turtingi šiuo vitaminu yra ryžiai, subproduktai, mielės. Vitaminas B6 randamas daigintuose kviečiuose, sėlenose, kopūstuose ir daugelyje kitų produktų, kurie yra švieži, neapdoroti. Vitamino B9 gausu lapinėse žalios spalvos daržovėse, riešutuose, bananuose, kiaušiniuose. Vitaminas B12 randamas jūros gėrybėse, visų pirma, jūrų kopūstuose ir įvairiuose žuvyse, varškėje, mielėse ir subproduktuose bei ikruose.

Iš kur gauti vitamino D?

Pagrindinė vitamino D funkcija yra užtikrinti pilną fosforo, kalcio ir magnio absorbciją, reikalingą normaliam kaulų sistemos vystymuisi. Vitaminas D yra tirpus riebaluose vitaminas, kurio pagrindiniai tipai yra du: vitaminas D2 ir vitaminas D3. Beje, pastarasis – itin svarbus mūsų organizmui, nes jis įsisavinamas natūraliais būdais, daugiausiai iš maisto, o vitaminas D2 yra sintetinis ir dažnai įtraukiamas į maisto papildų sudėtį. Mūsų kūnas pajėgus pasigaminti vitaminą D ir pats, jeigu praleidžiame pakankamai laiko saulėje. Tačiau tam reikia saulėje išbūti gana netrumpai ir, būtinai, atviromis rankomis ir kojomis. Taigi palankiausias metas organizmui gamintis vitaminą D – vasara, kai daug laiko praleidžiame saulėje, neapsitūloję keliais drabužių sluoksniais. Taip pat svarbu žinoti, kad vitaminas D3 randamas toliau vardijamų produktų sudėtyje: augaliniame aliejuje, kiaušiniuose, riebioje žuvyje, sūryje, kruopose, kepenėlėse, grietinėlėje, svieste. Kadangi vitaminas D3 priklauso riebaluose tirpių vitaminų grupei, jį reikia naudoti kartu su augaliniu aliejumi, riešutais arba sėklomis.

Iš kur gauti vitamino E?

Vitaminas E organizme veikia kaip antioksidantas, apsaugantis ląstelių membranas nuo laisvųjų radikalų. Palaiko normalią kraujotaką, be to, dalyvauja formuojant raumenis; padeda reguliuoti cholesterolio kiekį kraujyje; naudingas sveikai bei jaunatviškai odos išvaizdai ir būklei palaikyti; prisideda prie normalaus hormonų balanso palaikymo. Trūkstant vitamino E, galimi raumenų audinio struktūros pažeidimai ir susilpnėjęs imunitetas. Be to, vitamino E trūkumas gali išprovokuoti navikų formavimąsi. Todėl itin svarbu gauti pakankamai vitamino E su maistu arba vartojant jo papildus. Šio vitamino gausus kone kiekvienas augalinis aliejus (tačiau, rafinuotuose aliejuose yra 2/3 mažiau vitamino E, nei šalto spaudimo jų atitikmenyse). Taip pat puikiu vitamino E šaltiniu yra migdolų ir žemės riešutai. Taip pat geri šio elemento šaltiniai yra sveiki grūdai, riešutai, tamsiai žalios daržovės ir kai kurie vaisiai.

Taigi, vitaminai B, D ir E yra būtini produktyviam mūsų organizmo funkcionavimui. Jų būtina gauti su maistu arba vartojant maisto papildus. Žinoma, svarbi ne tik mityba, bet ir sveikas gyvenimo būdas.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *